چگونه یک برنامه ریزی موفق برای بازاریابی در شبکههای اجتماعی داشته باشیم؟
در این مقاله شما میتوانید راههای انتخاب و پیگیری برنامه ریزی و پیشرفتتان را کشف کنید و بهترین انتخابها را داشته باشید.

چگونه اهداف درست برای کسب و کار خود را شناسایی کنیم؟
آن چیزی که برای یک کسب و کار مفید واقع میشود، لزوما برای دیگری هم درست و مثبت نیست، حتی اگر فعالیت دو کمپانی در صنعت مشابهی باشد. پیش از ترسیم اهداف بایستی جایگاه تجارت خود را بشناسید. ابتدا وضعیت برند خود در دنیای دیجیتال را در نظر بگیرید، از جمله در شبکههای اجتماعی. سپس قیف فروش و بازایابی خود را بررسی نمایید تا بدانید که بهبودها در کدام قسمت تاثیر بیشتری دارند.
آیا باید آگاهی خود را افزایش دهید، رهبری خود را تقویت کنید، ارتباطات بیشتری تشکیل دهید، و یا درباره مشتریان خود اطلاعات بیشتری کسب کنید؟ با استفاده از بازرسی و بررسیها متوجه خواهید شد که چه اقدامی در زمان حاضر بیشترین منفعت را برای کمپانی شما دارد. وقتی به این موضوع پی بردید، آن گاه شما یک هدف درست دارید.
تعیین هدف اهمیت بسیار زیادی دارد چراکه کسب نتیجه از بازاریابی در شبکههای اجتماعی مستقیما با توانایی شما در تعیین هدف در ارتباط است. به این رابطه توجه کنید: شما نمیتوانید فرق بین وفقیت و یا شکست را تشخیص دهید اگر ندانید که به هدفتان نزدیک شدهاید و یا از آن فاصله گرفتهاید.
هدفی که شما دنبال میکنید، میتواند استراتژی و جزئیات روش شما را مشخص کند. پس از آنکه هدف خود را مشخص نمودید، میتوانید برای تعیین جزئیات، استراتژیها و تولید محتوا اقدام کنید.

چند نکته برای تعیین هدف
در اینجا به چند نکته مهم برای تعیین هدف در محتوای بازایابی در شبکههای اجتماعی اشاره میکنیم:
- اهداف خود را با ارزشهای اصلی برند مطابقت دهید.
- از شاخصههای مهم در هر شبکه اجتماعی آگاه شوید و از آن برای موفقیت خود سود ببرید.
- از منحصر به فرد بودن تیم خود اطمینان حاصل کنید تا بتوانند برند شما را از دیگران متمایز کنند.
- هنگام تعیین هدف این نکته را در نظر بگیرید که تلاشهای شما باید مستمر و با ثبات باشند.
این نکات باید در هنگام تعیین هدف برای شبکههای اجتماعی شما در نظر گرفته شوند و تفاوتی میان نوع نیست.
۱. آگاهی و شناخت مردم از برند را افزایش دهید
شبکههای اجتماعی روش خوبی برای ارتباط با دنیا هستند. فیسبوک به تنهایی نزدیک به 2 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد. شما چه محصولات مراقبت از پوست بفروشید چه محصولات مرتبط با حوزه IT، شما میتوانید از یک شبکه اجتماعی بسیار قدرتمند بهره بگیرید که محتوای ارسال شده توسط شما را به دست افراد مرتبط و نیازمند محصول میرساند.
ممکن است هدف شما شناساندن برندتان به دیگران باشد. این کار هم علل مختلفی دارد مثلا اینکه حجم فروش شما به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده باشد و یا هدف جدیدی را برای حجم فروش تعیین کرده باشید. به عنوان مثال CVS تبلیغی را برای اطلاع دادن همکاری خود با Target تدارک دیده است.

سنجش میزان شناخت مردم از برند شما
شاید دانستن میزان شناخت مردم از برند کار سختی باشد و یک تیم جداگانه برای سنجش این معیار بطلبد. به هر حال شاید این چند مورد بتواند به شما در این مورد کمک کند:
- میانگین بازدید از هر پست
- ترافیک وبسایت شما
- تعداد دنبال کنندگان
- تعداد نام بردن از برند شما
- معیارهای ارتباط مانند لایک، کامنت، پاسخ و غیره
در بیشتر شبکههای اجتماعی میتوانید این اطلاعات را از ابزار تحلیلی جمع آوری کنید مانند Facebook Insights برای فیسبوک و Google Analytics برای گوگل. برای اطلاعات دقیقتر هم میتوانید از ابزاری چون Trendkite و Brandwatch Analytics استفاده کنید.
چگونه شهرت برند خود را بیشتر کنیم؟
بعد از سنجش معیارهای مربوط لازم است که آنها را بهبود دهید. ابتدا به انتشار محتوایی بپردازید که مشتریان شما را هیجان زده میکند. برند شما در رقابت با چندین برند دیگر است که همگی هم سعی در جلب توجه کاربران دارند. بنابراین محتوای شما باید به اندازه کافی خاص و متحصر باشد و البته باید بتواند جلب توجه کند.
باید هدف شما تولید و انتشار محتوایی باشد که چیزی را آموزش دهد، اطلاعاتی را در اختیار بگذارد، سرگرم کننده باشد و یا منبع الهامی برای کاربران باشد. سعی کنید همه این چهار مورد را با تعادل لازم در محتوایتان در نظر بگیرید و ارتقا محتوا را همواره حفظ کنید و به عنوان یکی از فاکتورهای مهم به آن توجه کنید. به عنوان مثال یک فروشنده لوازم طبیعت گردی به نام REI کمپینی به نام Force of Nature دارد که توجه آن به حضور زنان در بیرون از منزل است. اما محتوایی که آنها منتشر میکنند، به ماموریت REI مربوط میشود و هدف آن الهام بخشیدن و انرژی دادن است و مستقیما به فروش ربط ندارد.

میتوانید از روشهای مختلف محتوایی را نشر دهید که شناخت از برند شما را افزایش میدهد. اگر کمی جنبه انسانی به محتوای خود بیفزایید، به دیگران یادآور میشوید که شما هم یک انسان هستید. ممکن است شما بازاریابی نفوذی را انتخاب کنید اما باید مراقب باشید که روش کار شما صحیح باشد. اگر کاربران شما موارد رایگان را دوست دارند، چنین چیزی را در اختیار آنها قرار دهید.
اگر میخواهید بازدیدها از پست شما افزایش پیدا کند، یک موضوع پر رونق را نتخاب کنید تا دست به دست شود و هشتگهای مربوط را هم برای هر پست قرار دهید. اگر بودجه کافی را در دست دارید میتوانید برای خود از تبلیغات در فضای مجازی استفاده کنید. تاثیر بسیار خوب تبلیغات در شبکههای اجتماعی غیر قابل انکار است.
کمپین AirAsia برای شناساندن برند
چندین سال قبل، AirAsia قصد داشت یک مسیر هوایی جدید از سیدنی استرالیا راه اندازی کند و میخواست که آگاهی مردم از وجود آن بیشتر شود. مشکل این بود که آنها بودجه برای بازاریابی زیادی در احتیار نداشتند و یا حداقل بودجه آنها با بازیگران بزرگ این صنعت هرگز برابری نمیکرد.
برای ارتقا مسیر پرواز جدید، AirAsia مسابقهای به نام Friendsy در فیسبوک به راه انداخت. کاربران این شانس را داشتند که یک سفر به همراه 302 نفر از دوستانشان (یک هواپیمای کامل) برنده شوند. و برای این اتفاق باید همه آن ها را در یک هواپیما تگ میکردند. چراکه تگ کردن به خودی خود باعث دست به دست شدن پست میشود. پس از آن زمان زیادی طول نکشید که پست AirAsia در همه جا دست به دست میشد.

نتیجه این کار از سوی AirAsia بسیار خوب بود و آگاهی و شناخت مردم را از آن افزایش داد.
- 30 درصد افزایش طرفداران در فیسبوک
- 12500 نفر در مسابقه شرکت کردند
- بیش از 2 میلیون نفر در استرالیا از این پست بازدید کردند که تقریبا 20 درصد از کل کاربران فیسبوک در استرالیا را شامل میشد.
- ارزش تخمینی این تبلیغ 1.7 میلیون دلار بود
۲. افزایش ترافیک وبسایت
ترافیک وبسایت و سرنخهای فروش (sales leads) پارامترهایی هستند که با فروش و سود شما مستقیما ارتباط دارند. ویژگیهای پلتفرمهای شبکههای اجتماعی پروسه فروش را تا حد زیادی آسان میکنند و این موضوع علل مختلفی دارد. به هر حال افزایش بازدیدها نیازمند آن است که شما شناخت خوبی از کاربران خود داشته باشید و بدانید که چه چیزی آنها را به ورود به سایت یا پروفایل شما تشویق میکند.
اگر میزان فروش شما افزایشی ندارد و با رکود مواجه است، و یا محتوای وبسایت شما جذابیت چندانی ندارد و یا اگر میخواهید قیف بازاریابی خود را پشتیبانی کنید، میتوانید هدف خود را افزایش بازدیدها از سایت و ترافیک آن تعیین کنید. در این تبلیغ فیسبوکی JAM کاربران را به مشاهده جزئیات دورههای آنلاین برای کودکان تشویق میکند و از آنها میخواهد که نسخه رایگان آن را امتحان کنند.

اندازه گیری ترافیک سایت
اگر بخواهید ترافیک و بازدید از وبسایت خود را افزایش دهید، باید به خوبی از آنالیزها استفاده کنید. آنها به شما میگویند که ترافیک شبکه اجتماعی شما و بازدیدها به چه شکل است و روند پیشرفت شما را هم نشان میدهند. در اینجا تحلیلهایی که شما باید به آنها توجه کنید آمده است:
- ترافیک (بازدیدها) از منابع
- نرخ دفع کاربر (بانس ریت) از منابع
- نرخ تبدیل کاربر به مشتری
- واگذاری ها (سابسکرایبهای ایمیل، ساخت حسابهای جدید، فرمهای ارتباط با برند)
میزان بازدیدها و ترافیک مهم است اما شما باید به میزان سود واقعی حاصل شده از شبکههای اجتماعیتان توجه بیشتری داشته باشید. اگر میزان تبدیلها در شبکههای اجتماعی شما با سود حاصل شده تناسب ندارد و به اندازه تبدیلهای سنتی شما نیست، ممکن است منابع شما در کیفیت ترافیک مشکل داشته باشد.
چگونه میزان بازدید وبسایت خود را مدیریت کنیم
گزارشی که امسال منتشر شده، نشان میدهد که 78 درصد از کسانی که از شبکههای اجتماعی برای تبلیغات استفاده کردند، میزان ترافیک وبسایتشان افزایش داشته است. این موضوع نشان میدهد که شبکههای اجتماعی در رشد کسب و کار نقش موثری دارند.
اگر هدف شما بالا بردن ترافیک وبسایت است؛ باید تمرکز خود را بر روی تولید محتوای جذاب معطوف کنید. هرچه محتوا برای کاربران هدف شما مرتبطتر و خاصتر باشد، نرخ تبدیل کاربر به مشتری شما هم بهتر خواهد بود. به مثال زیر از Host Analytics توجه کنید:

میتوانید برای ارتقا ترافیک و بازدیدها از چندین استراتژی به صورت هم زمان بهره بگیرید. برای شروع از ثبات پروفایل خود و خوب بودن آن اطمینان حاصل کنید تا انتظارات کاربران برآورده شود. همچنین هرگاه موضوع مرتبطی را پست کردید، لینک وبسایت خود را هم قرار دهید. در قسمت اطلاعات حساب یا Bio، پستهای مربوط به برند و هر جای دیگری که امکان قرار دادن لینک وجود دارد، هم این کار را انجام دهید.
هنگامی که به تولید محتوا میپردازید، بهتر است پستهای قبلی را هم به روز کنید تا اینکه ترافیک وبسایت به یکی از نقاط قوت برندتان تبدیل کنید. پستهایی که بهترین عملکرد را داشتند ارتقا دهید تا بازدیدها باز هم بالا رود.
به علاوه تبلیغات هم میتواند کیفیت و البته بازدید از پستها را ارتقا دهد. اگر قصد سرمایه گذاری برای تبلیغات در شبکههای اجتماعی را دارید، مطمئن باشید که این سرمایه گذاری نتیجه مثبتی خواهد داشت و هزینه کردن در این بخش هرگز هدر دادن پول نیست. یک تبلیغ کننده میتواند لینکی مربوط به سایت شما را با دنبال کنندگانش به اشتراک بگذارد و به این ترتیب شما قادر خواهد بود محتوایی را تولید کنید که مورد پسند دنبال کنندگان شما و آنها باشد.
کمپین تولید لید (Lead Generation) کمپانی IBM
کمپانی IBM با استفاده از کارمندان خود ارتباط خود را با مشتریان در شبکههای اجتماعی حفظ میکند. به عنوان مثال تیم فروش میتواند به مکالمات فعلی در شبکههای اجتماعی بپیوندند و با استفاده از آنها به پیدا کردن و جمع کردن لیدهای (سرنخها) جدید بپردازند و کمپانی هم برای این منظور Social Computing Guidelines را ایجاد نموده است.
به عنوان یک اقتباس زود هنگام از بازاریابی در شبکههای اجتماعی، IBM فهم خوبی از نحوه انگیزه دادن به مشتریان خود پیدا کرد.

وقتی IBM سرویس ابری خود را معرفی کرد، میخواست که کاربران را پیدا کند و نظم دهد و سپس آنها را به صفحات مرتبط انتقال دهد تا لیدهای جدیدی به دست بیاورد. اما IBM بیشتر به دنبال یک کانال اثر بخش از نظر مالی بود تا یک تبلیغ برای سرچ.
تیم فروش تمرکز خود را بر روی توییتر و لینکدین معطوف کرد و نتیجه آن بسیار عالی بود و باعث افزایش ترافیک و لیدهای توسعه دهنده شد:
- تعداد دنبال کنندگان در توییتر 55 درصد افزایش یافت
- بیش از 2000 کلیک به صفحات محصولات ابری
- 19 درصد از کل ترافیک در صفحات محصولات ابری از شبکههای اجتماعی حاصل شد
۳. یک جامعه بسازید
نگاه کنید! صفحه اجتماعی شما در کنار دنبال کنندگان شما و کسانی که برای برندتان تبلیغ میکنند به خودی خود یک جامعه آنلاین را تشکیل میدهند. شغل شما در حال تشکیل دادن این جامعه است و آن را تبدیل به یک ابزار ارزشمند برای نمایش دادن هدف سازمان شما میکند.
اگر میخواهید بهره وری سرویس مشتریان را افزایش دهید، اعتماد را در میان مشتریان بالا ببرید و یا ارزش بیشتری برای مشتریانتان قائل شوید، ساختن یک جامعه در شبکههای اجتماعی هدف خوبی محسوب میشود. یک نمونه از این کار، در صفحه فیسبوک Quirky Momma انجام گرفته و آنها لینک و ویدئوهای مرتبط را به اشتراک میگذارند.

اندازه گیری و سنجش عملکرد پروسه ساخت جامعه
در نظر داشته باشید که اگر بخواهید عملکرد و نتیجه تلاشهای خود برای ساختن یک جامعه را بسنجید، اندازه گیری سود حاصل از جامعه کار بسیار دشواری (غیر ممکن نیست) در پیش خواهید داشت. جامعه میتواند به شما کمک کند تا مشتریان و کاربران خود را بشناسید و در مورد ویژگیهای آنها از جمله علایقشان اطلاعات کسب کنید.
اندازه گیری سود حاصل شده از جامعه کار سختی است اما این معیارها کمک میکند تا از موفقیت یا عدم موفقیت خود آگاه شوید:
- تعداد لایکها، کلیکها، کامنتها، به اشتراک گذاریها و غیره
- تعداد تگ شدن برند و گفتوگو از آن
- پستهایی که به محتوای شما لینک میشوند
- نرخ افزایش کاربران
- پایش میزان پاسخ به «شما چگونه با برند ما آشنا شدید؟»
به طور خلاصه، ساختن یک جامعه قدرتمند در شبکههای اجتماعی، ارتباط مستقیم با رسیدگی به ارتباط مستقیم به کاربران دارد.هر چه ارتباط شما با کاربران بهتر و ارزشمندتر باشد، ارزش آن برای کاربران هم بالاتر است. همچنین باید دقت کنید که کدام نوع محتوا (فیلم، عکس، متن، اشکال گرافیکی و غیره) بهترین عملکرد و بازخوردها را دارد و از اطلاعات به دست آمده، در آینده بهره ببرید.

چگونه یک جامعه بسازیم؟
وجود یک جامعه برای یک برند میتواند تاصیر بسیار مثبتی در کسب و کار داشته باشد. اگر هدف ایجاد اعتماد بین مشتریان شما باشد، هیچ چیز نمیتواند مانند جامعه موثر باشد و میتوان گفت که رقیبی برای آن وجود ندارد. به علاوه این جامعه میتواند میزان نفوذ شما و البته ترافیک وبسایت و شبکههای اجتماعی شما را افزایش دهد.
در ابتدا و برای بهترین نتیجه، باید مکالمات را با مشتریان افزایش دهید و راههای ارتباط با آنها را باز نگه دارید. سعی کنید این رابطه به سادهترین شکل باشد و برای این منظور ارتباط مستمر را حفظ کنید. ایجاد یک جامعه ارزشمند زمان و تلاش بسیاری را میطلبد بنابراین قبل از آغاز این کار از این نکات آگاه باشید و رضایت خود را برای آن نشان دهید.
اشتیاق و علاقه خود را با جامعهتان به اشتراک بگذارید و اجازه دهید مردم از برنامههای شما برای آینده مطلع شوند. آنها شفافیت شما را تحسین خواهند کرد و بدین ترتیب رابطه خوب شما تقویت خواهد شد. اما در این راه مواظب باشید که کارهای شما آزاردهنده و ناخوشایند به نظر نرسد.
اگر به کاربران خود اجازه دهید تا صدای شما باشند میتواند تکمیل کننده تلاشهای شما باشد. پستهای کاربرانتان را با همه دنبال کنندگان به اشتراک بگذارید و اجازه دهید طرفداران شما نظراتشان را به شما بگویند. محتوایی که به وسیله کاربران تولید میشود، ارزش و اعتبار بیشتری دارد. به عنوان مثال DesighSponge از کاربران خود در اینستاگرام خواسته تا با استفاده از هشتگ خاصی محتوا تولید کرده و به اشتراک بگذارند.

همچنین شما باید بر روی سرویس مشتریان و رفع نواقص تمرکز کنید. سعی کنید که جامعه خود را به یک منبع پویا تبدیل کنید تا حرفهایها هم بتوانند برای مشکلات مربوط به آن مراجعه کنند.
در نهایت به یاد داشته باشید که جوامع ارزش خاصی در حفظ اعتماد و شفافیت دارند. قوانین نانوشته را حتما به یاد داشته باشید و از شکستن آنها و در نتیجه دوری جامعه از شما خودداری کنید.
کمپین ارتباط به جامعه توسط Marc Jacob
وقتی برند Marc Jacob یک خط جدید راه اندازی کرد، کمپین #castmemarc را تشکیل داد تا از این طریق محصولات جدید خود را معرفی کند.
این کمپین به شکل همزمان در توییتر و اینستاگرام برقرار بود و تصاویر طرفداران کمپانی از خودشان به هشتگ #castmemarc به اشتراک گذاشته میشد. این کار باعث بالا رفتن آگاهی کاربران در شبکههای اجتماعی میشود به ویژه آن دسته از کاربرانی که درآمد بالایی دارند وبه دنیای مُد هم علاقهمند هستند.

کمپین #castmemarc چنین نتایجی را به همراه داشت:
- نخستین حرکت این کمپین در هفته اول توسط 70 هزار کاربر مشاهده شد
- سود برند Marc Jacob نسبت به سال 2014، 70 درصد رشد داشت
- هشتگ #castmemarc بیش از 102 هزار بار در اینستاگرام استفاده شد
- این اتفاق در توییتر بیش از 4000 بار رخ داد
- مدلهایی که از آنها استفاده شد دستمزد بسیار کمتری از مدلهای حرفهای داشتند
۴. به مشتریان خود گوش فرا دهید تا از علایق آنها آگاه شوید
شبکههای اجتماعی این امکان را برای برندها فراهم میکند که درباره کاربرانشان اطلاعات کسب کنند. معنای شبکه اجتماعی هم همین است: به اشتراک گذاشتن اطلاعات با عموم مردم که این اتفاق برای بازاریابان بسیار مثبت است. با تحلیل اطلاعاتی که از گفت و گوها و پستها در شبکههای اجتماعی به دست میآید، شما میتوانید از حس کاربرانتان نسبت به یک موضوع خاص آگاه شوید.
هنگامی که میخواهید وضعیت یک محصول جدید را ارتقا دهید و بازار مناسبی برای آن وجود ندارد و یا زمانی که میخواهید بر روی یک موضوع خاص تمرکز کنید، گوش دادن به کاربران از طریق شبکههای اجتماعی میتواند یک هدف خوب به شمار آید. البته در واقعیت هرگز نباید از این کار غافل شوید. یادگیری مداوم درباره کاربران چیزی است که نباید متوقف شود.
معیارهای تحقیق و توسعه
اندازه گیری میزان دانش شما از کاربرانتان کار سختی است. در واقع معیاری برای سنجش مستقیم این موضوع وجود ندارد. البته موارد زیر میتواند به شکل غیر مستقیم به شما کمک کند تا میزان موفقیت خود را بسنجید:
- تعداد ذکر کردن نام برند (این معیار در حال گوش دادن به کاربران باید بهبود پیدا کند)
- تحلیلهای مربوط به احساسات کاربران (که حس مثبت یا منفی کاربران را مشخص میکند)
- مشخصات مشتریان (سن، محل زندگی، علایق)
- میزان نفوذ (نفوذ یک کاربر در شبکههای اجتماعی با میزان کل بازدیدها و ارتباطات اندازه گیری میشود)

برخی از این اطلاعات باکیفیت هستند و برای جمعآوری آنها باید تحلیلهای پیچیدهتری را بررسی کنید. این تحلیلها زمان بیشتری نسبت به تحلیلهای همیشگی میطلبند اما به یاد داشته باشید که شناختن مشتریان امر ارزشمندی است و باید هزینه آن را بپردازید.
چگونه درباره کاربران خود تحقیق کنیم؟
شاید استفاده از یک هشتگ خاص برای یک موضوع و دنبال کردن نتیجه آن یک روش برای گوش دادن به کاربران باشد. اما گوش دادن به آنها میتواند به تنهایی یک شغل در نظر گرفته شود. برای این کار، پستها و گفت و گوهایی که دباره برند شما است را در نظر بگیرید و تا جایی که میتوانید به آنها پاسخ دهید.
برای جمع آوری اطلاعات میتوانید از ابزاری مانند وبسایتهای Mention و Hootsuite استفاده کنید. البته هرگز نباید سازماندهی برند و کمپینهای خود را فراموش کنید.
بعد از اتمام کار کمپین، اطلاعات خود را در قالب یک گزارش جمع آوری کنید و اطمینان حاصل کنید که این گزارش قابل اجرا و مفید است. به عنوان مثال اگر شما اطلاعاتی درباره احساسات کاربران کسب کردهاید، قدم بعدی تقویت روابط در شبکههای اجتماعی است. با استفاده از گزارش میتوان پیشرفت خوبی را تجربه کرد بنابراین تعادل بین گوش دادن حقیقی و گزاش نویسی تعادل برقرار کنید.
کمپین گوش دادن به کاربران از طریق شبکههای اجتماعی Arby’s
تاکید و پافشاری Arby بر روی گوش دادن یادگیری از طریق شبکههای اجتماعی به تیم آنها کمک کرد که توجه گروه زیادی از مردم را جلب کنند. آنها در توییتر میگفتند که دوست دارند با سس دوش بگیرند و یا اینکه از نخوردن سس متنفر هستند! Arby’s از هشتگ #Saucepocalypse برای این منظور استفاده کرد.

Arby’s یک سس جدید با بسته بندی جدید معرفی نمود و با استفاده از #Saucepocalypse به تبلیغ برای آن پرداخت. نتیجه آن هم خوب بود:
- بیش از 50 هزار بطری به فروش رسید
- تعدا دفعاتی که نام آنها ذکر شد 92 درصد افزایش یافت
- این تبلیغ بر روی بیش از نیم میلیون کاربر تاثیر گذاشت
نتیجه گیری
لازم است که شما در ابتدا هدف یا اهدافی را برای ساختن شبکههای اجتماعی تعیین کنید و استراتژیهای لازم برای رسیدن به آن اهداف را بشناسید. معیارهای اندازه گیری و جزئیات میتوانند به شما برای آگاهی از میزان موفقیت کمک کنند.
البته شما محدود به یک هدف نیستید و معیارها برای هر هدف متفاوت است بنابراین لازم است به این نکته توجه داشته باشید. اگر قصد دارید بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی را آغاز کنید بهتر است کار را با تعریف یک یا دو هدف آغاز کنید.